1) przekazywanie środków pieniężnych jednostkom budżetowym na realizację ich wydatków zgodnie z ustalonym planem finansowym, rozliczanie przekazanych środków finansowych na podstawie sprawozdawczości i informacji jednostek organizacyjnych;
2) zapewnienie wymaganego dokumentowania i terminowego rozliczania udzielonych powiatowi dotacji (pomocy) z budżetu innych jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz środków unijnych;
3) windykacja należności budżetowych z tytułu dochodów własnych powiatu i dochodów Skarbu Państwa;
4) dokonywanie bieżących analiz przebiegu wykonania i płynności finansowej budżetu;
5) sporządzanie w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych, na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych powiatu, w tym SPZZOZ, sprawozdań zbiorczych jednostek budżetowych, sprawozdań w zakresie długu publicznego, bilansu Starostwa, bilansu organu, bilansu zbiorczego jednostek organizacyjnych powiatu, skonsolidowanego bilansu budżetu powiatu, wymaganych okresowych analiz, informacji i sprawozdań z wykonania budżetu;
6) prowadzenie rachunkowości budżetu i gospodarki finansowej powiatu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami; uzgadnianie z podległymi jednostkami danych księgowych przede wszystkim w zakresie przekazywanych i wykorzystanych środków pieniężnych;
7) prowadzenie sprawozdawczości i bieżąca ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków;
8) sprawowanie bieżącej kontroli w zakresie wykonywania budżetu powiatu;
9) analizowanie sprawozdań i innych dokumentów otrzymanych przez wydział pod względem naruszenia dyscypliny finansów publicznych w podległych jednostkach;
10) prowadzenie ewidencji Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
11) prowadzenie ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetu powiatu;
12) prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków Starostwa, jako jednostki budżetowej;
13) prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych i pozostałych środków pozostających na stanie Starostwa, rozliczanie inwentaryzacji środków trwałych;
14) naliczanie wynagrodzeń pracowników Starostwa oraz diet radnych i prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracowników Starostwa oraz osób biorących udział w realizacji projektów unijnych;
15) terminowe realizowanie i przekazywanie do ZUS składek z zakresu ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego;
16) dokonywanie odpisów i systematyczne przekazywanie środków na tworzony w Starostwie zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz prowadzenie wymaganej w tym zakresie ewidencji księgowej;
17) naliczanie, potrącanie i odprowadzanie wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych;
18) opracowywanie dokumentacji przyjętych do stosowania w Starostwie zasad rachunkowości (polityki rachunkowości) oraz wykonywanie nadzoru nad ich przestrzeganiem;
19) opracowywanie zasad przeprowadzania inwentaryzacji majątku Starostwa i wykonywanie nadzoru w tym zakresie;
20) prowadzenie ewidencji środków finansowych na realizacje zadań z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
21) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem wyboru banku do obsługi bankowej budżetu powiatu i zapewnienie realizacji tej obsługi zgodnie z zawartą umową;
22) prowadzenie ewidencji dochodów Skarbu Państwa i terminowe ich przekazywanie do budżetu wojewody mazowieckiego;
23) prowadzenie ewidencji czynszów dzierżawnych kół łowieckich oraz terminowe ich przekazywanie gminom i nadleśnictwom;
24) obsługa finansowo-księgowa i prowadzenie dokumentacji wypłat ekwiwalentów finansowych za wyłączenie gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych;
25) prowadzenie rejestrów faktur VAT zakupu i sprzedaży, sporządzanie deklaracji oraz terminowe rozliczanie i przekazywanie do właściwego urzędu skarbowego należnego podatku;
26) rozliczenia finansowo-księgowe w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
27) ewidencja i przekazywanie dochodów do budżetu wojewody mazowieckiego w zakresie zezwoleń na pracę sezonową lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi;
28) sporządzanie informacji z realizacji wydatków w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, polityki społecznej i rodziny;
29) sporządzanie zbiorczej informacji o nieudzieleniu pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie i przekazywanie do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
30) prowadzenie scentralizowanego rozliczenia podatku oraz sporządzanie deklaracji VAT, JPK;
31) prowadzenie dokumentacji związanej z posiadaniem przez powiat udziałów w funduszach;
32) występowanie o indywidualne interpretacje podatkowe w zakresie VAT do Izby Skarbowej na podstawie wniosków wydziałów, zawierających opis zdarzenia gospodarczego;
33) ewidencja decyzji w sprawie wydawania zezwoleń oraz wysokości opłat za usunięcie drzew;
34) prowadzenie ewidencji depozytów w zakresie zabezpieczenia roszczeń za przechowywanie odpadów;
35) windykacja kar pieniężnych z tytułu nie powiadomienia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu;
36) ewidencja dochodów i kosztów obsługi zadania w zakresie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym;
37) windykacja należności z tytułu usuwania, przechowywania, oszacowania, sprzedaży lub złomowania pojazdów;
38) ewidencja wydatków w zakresie kultury i sportu;
39) rozszerzenie zadań dochodów skarbu państwa związanych z wprowadzeniem ustawy o przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.