1) przygotowywanie projektów uchwał związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkół, placówek publicznych;
2) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie wyłączenia z zespołu szkoły lub placówki, włączenia do zespołu szkoły lub placówki, rozwiązania zespołów;
3) weryfikacja arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych pod względem zgodności z prawem oświatowym;
4) przygotowywanie projektów zasad gospodarki finansowej szkół publicznych i placówek publicznych;
5) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów dla uczniów;
6) sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych;
7) przygotowywanie dokumentacji, projektów regulaminów i uchwał, określających prace komisji konkursowych w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej;
8) prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej oraz odwoływaniem z tego stanowiska;
9) przygotowywanie materiałów służących do wyrażenia opinii w sprawie powołania przez dyrektora szkoły lub placówki nauczyciela na inne stanowisko kierownicze;
10) przygotowywanie propozycji kierunków kształcenia zawodowego;
11) przygotowywanie projektów planu sieci szkół ponadpodstawowych;
12) przygotowywanie strategii krótkookresowej i długookresowej potrzeb edukacyjnych;
13) prowadzenie targów edukacyjnych;
14) organizacja kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
15) kierowanie uczniów do placówek kształcenia specjalnego i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych;
16) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
17) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
18) opracowywanie decyzji o wpisie lub odmowie wpisania szkoły lub placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
19) przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, opiniowanie likwidacji oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły;
20) nadzorowanie i koordynowanie zadań wykonywanych przez szkoły i placówki oświatowe, których Powiat jest organem prowadzącym;
21) prowadzenie analizy finansowej z wykonania budżetu szkół i placówek oświatowych;
22) prowadzenie kontroli z realizacji zadań wykonywanych przez szkoły i placówki oświatowe należące do organu prowadzącego;
23) organizacja pracy komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego;
24) wydawanie decyzji administracyjnej o nadaniu (bądź odmowie nadania) stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego;
25) przygotowywanie opinii w sprawie przenoszenia nauczycieli do innej szkoły;
26) przygotowywanie propozycji uchwał i regulaminów dotyczących realizacji art. 42 i 54 ustawy - Karta Nauczyciela;
27) przygotowywanie projektów uchwał i regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli ze specjalnego funduszu nagród;
28) przygotowywanie propozycji regulaminu zasad przyznawania dofinansowania do dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli;
29) przygotowywanie propozycji oceny pracy nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze;
30) analiza wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat;
31) opracowywanie rocznego sprawozdania z poniesionych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat,
w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń;
32) przygotowywanie projektów uchwał określających rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunki i sposób ich przyznawania;
33) przyznawanie świadczeń w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli;
34) ustalanie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania;
35) udzielanie, rozliczanie i kontrola dotacji przekazanych szkołom i placówkom niepublicznym;
36) wprowadzanie, gromadzenie i przetwarzanie danych w zakresie baz Systemu Informacji Oświatowej;
37) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem upoważnień do dostępu do baz danych Systemu Informacji Oświatowej;
38) prowadzenie spraw związanych z wymianą międzynarodową w zakresie edukacji i kultury młodzieży szkolnej;
39) współdziałanie w organizacji świąt państwowych, imprez artystycznych i okolicznościowych;
40) opiniowanie celowości udziału szkół i placówek oświatowych w programach unijnych;
41) udział w kontroli szkół niepublicznych;
42) analiza stanu bezpieczeństwa w placówkach oświatowych i szkołach;
43) przygotowanie corocznego sprawozdania oświatowego na posiedzenie Rady;
44) zawieranie porozumień w sprawie powierzenia/przyjęcia zadań publicznych z zakresu oświaty polegających na przeprowadzeniu w formie kursu zajęć z teoretycznych przedmiotów zawodowych;
45) przygotowanie zbiorczego projektu planów finansowych szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Powiat.