1. Geodeta Powiatowy wykonuje należące do Starosty zadania organu administracji geodezyjnej i kartograficznej przy pomocy funkcjonującego w ramach wydziału Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, do których należą w szczególności:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
a) dla obszaru powiatu:
- prowadzenie rejestru zgłaszanych prac geodezyjnych lub prac kartograficznych,
- weryfikacja i przyjmowanie do zasobu wyników prac geodezyjnych lub prac kartograficznych,
- prowadzenie ewidencji materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
b) prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych ewidencji gruntów i budynków a w szczególności:
- utrzymywanie bazy danych w stanie aktualności, tj. zgodności z dostępnymi dokumentami i materiałami źródłowymi,
- udostępnianie danych, w tym sporządzanie i wydawanie wypisów i wyrysów z rejestru gruntów, budynków i lokali,
- sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją,
- przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków,
- wydawanie informacji o danych ewidencji gruntów w formie zaświadczeń,
c) prowadzenie dla obszaru powiatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
d) tworzenie, prowadzenie w systemie teleinformatycznym oraz udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych:
- ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
- rejestru cen nieruchomości,
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000,
e) tworzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
2) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3) zakładanie osnów szczegółowych;
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
5) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
2. Do zakresu działania Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należy również:
1) gospodarka mieniem Powiatu, a w szczególności:
a) prowadzenie spraw z zakresu obrotu nieruchomościami, m.in.: sprzedaży, zamianyi zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę,
b) przedstawianie Zarządowi spraw z zakresu gospodarowania mieniem Powiatu,
c) sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
d) przygotowywanie projektów decyzji z zakresu oddawania w trwały zarząd nieruchomości jednostkom organizacyjnym Powiatu,
e) przygotowywanie opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości,
f) regulacja stanów prawnych dróg powiatowych,
g) przygotowywanie zgód na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane,
h) składanie wniosków o założenie ksiąg wieczystych dla nieruchomości Powiatu oraz o wpis w księdze wieczystej,
i) udział w postępowaniach sądowych w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości;
2) gospodarka nieruchomościami Skarbu Państwa, a w szczególności:
a) ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości,
b) prowadzenie spraw związanych ze zbyciem oraz nabyciem, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa,
c) wydzierżawianie, wynajmowanie, użyczanie oraz oddawanie w użytkowanie nieruchomości wchodzące w skład zasobu Skarbu Państwa,
d) oddawanie w trwały zarząd nieruchomości Skarbu Państwa,
e) sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
f) aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa,
g) podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,
h) składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
i) wydawanie decyzji przekształcających prawo wieczystego użytkowania w prawo własności,
j) prowadzenie spraw z zakresu przekazywania przez Lasy Państwowe w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, na wniosek Starosty, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, grunty, o których mowa w art. 38c ust. 1 ustawy o lasach oraz nieprzydatne dla potrzeb gospodarki leśnej budynki i budowle wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich,
k) prowadzenie spraw z zakresu przekazania w zarząd Lasów Państwowych (nadleśnictw) stanowiących własność Skarbu Państwa gruntów przeznaczonych do zalesiania w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
l) prowadzenie spraw z zakresu ustanowienia trwałego zarządu nieruchomości przeznaczonych na drogi krajowe, stanowiące własność Skarbu Państwa, zarządzane przez Lasy Państwowe na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;
3) realizacja innych zadań na podstawie odrębnych przepisów, a w szczególności:
a) wywłaszczanie nieruchomości na cele publiczne,
b) zwrot wywłaszczonych nieruchomości,
c) zwrot działek siedliskowych przejętych na rzecz Skarbu Państwa,
d) scalenia i wymiana gruntów rolnych,
e) ustalanie wysokości odszkodowań za grunt przejęty na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego pod drogi w wyniku podziału nieruchomości,
f) ustalanie wysokości odszkodowań za grunt przejęty na Skarb Państwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego pod drogi na mocy ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych,
g) ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości urządzeń, ciągów drenażowych
i innych obiektów,
h) w zakresie ochrony gruntów rolnych opiniowanie oraz wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej,
i) prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj.:
- ustalenie gruntów stanowiących wspólnoty gruntowe oraz wykazu osób
uprawnionych do udziału we wspólnocie,
- aktualizacja w wykazie osób uprawnionych,
- zatwierdzanie statutu spółki i jego zmian,
- ustalania, które nieruchomości stanowią mienie gromadzkie.