Od dnia 16 maja 2020 r. – w wyniku zmiany ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej – poszerzony został zakres nieodpłatnej pomocy prawnej o sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu roku.
Z pomocy może skorzystać osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej osoba uprawniona składa pisemne oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składane jest w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej na początku wizyty.
Nieodpłatna pomoc prawna osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu roku podlega regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Dlatego też ubiegający się o pomoc - przed udzieleniem pomocy - przedstawia:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych albo
- oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie,
- oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
- informacje niezbędne do udzielenia pomocy, określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Pomoc publiczna jest monitorowana - monitoring obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielonej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Fakt udzielenia pomocy jest obowiązkowo upubliczniany. W tym celu od korzystającego z pomocy zbiera się dane obejmujące numer identyfikacji podatkowej, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenie pomocy. Uzyskane dane udostępniane są na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Po udzieleniu pomocy, podmiot udzielający pomocy wydaje beneficjentowi zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
Terminy wizyt w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze powiatu wyszkowskiego należy umawiać:
- telefonicznie: 571 402 765 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00,
- samodzielnie na stronie: https://np.ms.gov.pl/mazowieckie/wyszkowski